Khamis, 25 Februari 2010

Belia Nadi Negara

Seperti apa yang selalu kita dengar dari penguar-uaran bahawa golongan belia adalah aset negara; generasi penerus yang bakal meneraju dan memimpin masyarakat dimasa akan datang. Generasi penerus inilah yang akan memikul jutaan tanggungjawab dalam mencarukkan kemajuan negara bangsa kita. Dengan demikian, golongan belia haruslah memiliki pola fikir yang mantap dan daya pemikirang yang intelek. Perkara ini amatlah mustahak dalam proses memajukan negara bangsa. Sesebuah negara tidak akan mencapai kemajuan sama ada dari segi fizikal mahupun spiritual tanpa adanya golongan belia yang berkualiti.
Apa yang dapat kita saksikan senario belia kita dewasa kini? Adakah kita cukup berbangga dengan belia kita yang kelihatan 'mabuk' dan 'terpukau' akan doktrin Barat?(bukan semualah maksud saya, sebilangan saja). Kemajuan teknologi Barat yang menjurus kepada pemujaan material tanpa menyubuk, meninjau, menjangkau dan mengingaui hal-hal keakhiratan merupakan kemajuan yang tidak boleh dipatuhi secara total. Kerana apa, kemajuan yang sebenarnya bukan hanya terletak kepada yang dapat dilihat oleh mata kasar, malah kemajuan juga mengambil kira tentang sesuatu yang dapat dilihat oleh mata hati. Apa guna negara maju dengan segala alat-alat canggih, bangunan-bangunan yang mencakar langit, kenderaan-kenderaan yang mewah dan seumpamanya jika akhlak bangsanya karing? Jangan sesekali kita memperlekehkan soal kebatinan ini kerana ia amat mustahak bagi kita untuk mencari makna hidup disusuli oleh mencari hikmah dan nikmat Maha Pencipta. Oleh kerana itu, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah, Sultan Dan Yang Dipertuan Negara Brunei Darussalam berhasrat untuk menjadikan negara pengeluar minyak ini menjadi sebagai negara zikir. Makna zikir bukanlah hanya tertumpu kepada menyebut nama Allah Swt atau kebesaranNya, namun zikir dalam konteks negara zikir merupakan sesuatu yang amat luas ruangcakup maknanya termasuklah ikhlas dalam melakukan sesuatu pekerjaan, mencintai dan mementingkan ilmu pengetahuan, bangsa yang suka berfikir dan seumpamanya.
Persoalannya di sini, dapatkah kita simpulkan bahawa negara kita akan menjadi sebuah negara maju jika golongan belia kita hari ini sudah terombang ambing dari pengaruh Barat yang negatif? Akan tercapaikah hasrat wawasan negara kita 2035 dengan golongan belia yang memiliki pemikiran yang dangkal dan longgar? Apa yang penting ialah golongan belia kita haruslah membuat banyak persediaan sama ada persediaan dalam diri mahupun untuk umum. Ilmu pengetahuan yang dituntut haruslah berorientasikan Rabbani dengan menjadikan al-Quran dan as-sunnah sebagai sandaran atau rujukan. InsyaAllah dengan adanya golongan belia yang utuh kewibawaan, yang 'pandai', 'pintar' dan 'waras', negara kita akan menjadi sebuah negara yang maju dan digalati.
Pada hakikatnya walaupun tahap pendidikan di negara ini meningkat dari segi mutu dan kualitinya, tidak bermakna ia akan melahirkan masyarakat yang benar-benar 'pemandai' jika masyarakat kita sendiri tidak berkemahuan untuk 'memandaikan' diri. Bak kata pepatah 'di mana ada kemahuan, di situ ada jalan'. Justeru, golongan belia haruslah memiliki kesedaran yang rapi tentang peripentingnya ilmu pengetahuan. Tanpa ilmu, seseorang tidak akan dapat mencapai kesejahteraan dalam kehidupan. "Insan yang mencintai ilmu ialah insan yang suka berfikir". Fikirlah semua agar tidak fakir dalam menuju matlamat hidup.
Wallahuallam

A.Amin Jamaluddin
26 Februari 2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan