Selasa, 9 Februari 2010

Kau dan Aku


Pabila mataku terbuka,

kau meronta-ronta tersiksa,

linangan air matamu mengalir tanda gembira,

aku 'mengiak-ngiak' kurnia Yang Maha Esa..


Kemudian aku sudah pandai merangkak,

kau membelaiku tanpa sesak,

keringatmu membesarkanku hingga aku

dapat berdiri tegak dan segak,

kau melindungiku dari teriakan

gagak-gagak,

Gagak-gagak hitam keluar dari hutan

semak..


Kau menghantarku ke bangku sekolah,

membekalkanku kata-kata pembakar semangat,

"nak!belajarlah, jangan mudah menyerah",

aku mengangguk dan berjanji tak akan

ingkar..


Akhirnya aku berada di kemuncak

aku memandang ke bawah lalu berkata

'Ayoo..marilah naik!!di sini terang!'

aku terus memanggil orang yang ada dibawah

agar mereka naik melalui tangga dengan ketabahan


Mac 2009

UBD

A.Amin Jamaluddin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan